ImproBattle ontwikkelt vanuit de praktijk programma’s gebaseerd op toegepaste improvisatie(theater) waarbij volwassen en jongeren sociale vaardigheden versterken, hun zelfvertrouwen vergroten en zich leren verbinden. Op deze pagina lees je wie wij zijn, wat wij doen, hoe wij dat doen en waarom wij dat zo doen.
Wij verbeteren sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en welbevinden
Bij ImproBattle leren deelnemers de basisvaardigheden van improvisatietheater: elkaars ideeën accepteren en aanvullen, positief omgaan met fouten, kunnen leiden en volgen, voor jezelf en anderen opkomen, je kunnen concentreren op wat er gebeurt en jezelf non-verbaal en verbaal kunnen uiten.
Het doel van de workshops is de weerbaarheid en het welbevinden van deelnemers te verbeteren. Via toegepast improvisatietheater versterken deelnemers hun sociale vaardigheden, vergroten ze hun zelfvertrouwen en maken deelnemers contact met anderen. Dit zorgt ervoor dat deelnemers met een positief gevoel en positief in het leven kunnen staan. Mensen kunnen sneller groeien op de maatschappelijke ladder en stappen zetten als ze een bepaalde mate van welbevinden ervaren.
Improbattle maakt mensen weerbaarder. Door mee te doen met improvisatietheater leren mensen luisteren, samenwerken, inspelen op onverwachte situatie, omgaan met stress, het gebruiken van de taal. Je mag fouten maken en hebt plezier met elkaar.
We werken deze doelstelling met energie en enthousiasme uit in ons dagelijks werk met de deelnemers. Meer over onze beleidsplannen, jaarrekeningen en statuten vind je op onze speciale pagina over onze ANBI-status.
Bewezen aanpak en maatwerk
Het inmiddels reguliere aanbod van ImproBattle is vaak ontstaan door vragen uit het veld. In overleg maakt ImproBattle voor andere doelgroepen nieuwe programma’s om beter in onze maatschappij te kunnen participeren.
Steeds blijkt dat improvisatie een bijzondere kracht en enthousiasme in mensen naar boven kan halen.
Het fysieke karakter en de humor in de werkvormen spreekt mensen aan en zorgt ervoor dat op een luchtige manier meer serieuze zaken aan de orde kunnen worden gesteld en in het proces vaardigheden kunnen worden aangeleerd.
De veilige omgeving en de positieve sfeer die in de bijeenkomsten wordt gecreëerd, bevorderen het zelfvertrouwen van de deelnemers en zorgen voor een constructieve leeromgeving waarin mensen over schaamte heen stappen en openstaan voor leren en gedragsverandering. De spelregels die in de methodiek van ImproBattle verankerd liggen, vertolken positieve omgangsvormen en sociale vaardigheden waardoor deelnemers rekening leren houden met elkaar, respectvol met elkaar om te gaan en aandacht te hebben voor de ander.
- Lees meer over onze methode en het effect in ‘De pedagogische waarde van ImproBattle’.
- Lees meer over onze methode bij MBO Entree in de ‘Programmabeschrijving ImproBattle training voor MBO-entreestudenten’.
- Leer meer over onze methode bij mensen met Autisme in WerkFit-trajecten in het artiekel ‘Werkfit met improvisatietheater’
Er zijn ook een aantal studies waarin ImproBattle wordt genoemd of beschreven als interventie op het raakvlak van kunst en het sociale domein.
- Kunst en positieve gezondheid. Een overzichtsstudie van culturele interventies met mensen die langdurig zorg en ondersteuning ontvangen.
- Kennisdossier “Cultuur en jongeren” van het Landelijk kennisinstituut cultuureducatie en amateurkunst
Overige artikelen over het effect van improvisatietheater op problemen in het sociale domein:
- Tieners met angstproblematiek krijgen zelfvertrouwen door improvisatietheater – Anxious teens gain confidence by performing ‘off script’
Doelgroepen
Wij werken met hele diverse doelgroepen binnen het onderwijs en het sociaal domein. Concrete voorbeelden van doelgroepen waar ImproBattle zich op richt:
- MBO entree
- Internationale Schakelklas
- Voorgezet (speciaal) onderwijs
- Praktijkonderwijs
- JeugdzorgPlus
- Jongerenwerk en buurtwelzijnsorganisaties
- Jobcoachingsbureaux
- Re-integratiebureaux o.a. voor mensen met een arbeidsbeperking of -uitdaging
- En vele andere organisatie die op een informele werken aan de sociale vaardigheden, het zelfvertrouwen het welbevinden van hun doelgroep
De geschiedenis van ImproBattle
In 2004 start improvisatietrainer Marijn Vissers met ImproBattle in Amsterdam. Marijn merkt dat improvisatietheater vooral wordt gespeeld door hoogopgeleide, blanke mensen van middelbare leeftijd. En daar wil hij verandering in brengen.
Hij start een improvisatiegroep in samenwerking met het jongerenwerk en verbindt jongeren van verschillende sociale, culturele en educatieve achtergronden. Later vragen scholen en jeugdzorg hem deze unieke trainingen te verzorgen op ROC’s en binnen JeugdzorgPlus-programma’s.
En van het één kwam het ander. Inmiddels verzorgt ImproBattle met een team jaarlijks door het hele land voor meer dan 1500 jongeren én volwassenen unieke, verrassende en energieke trainingen.
Het ImproBattle team
Het ImproBattle-team bestaat uit trainers, het kernteam en het bestuur van de stichting. Hier lees je meer over ons:
De trainers
Dit zijn de trainers van ImproBattle. Ze hebben allemaal een andere specialisatie en achtergrond, maar delen de gemeenschappelijke visie dat je verder komt in het leven als je aan improvisatietheater doen. Daardoor durf je meer en kun je meer en heb je ook plezier. Dat geeft energie!
Endry van den Berg
Elsa Lubber
Gita Moehadjir
Monique Verkerk
Marijn Vissers
Bram Martens
Kor Hoebe
Evamei Segond von Banchet
Esmeralda Detmers
Carolien Hoogendoorn
Ger Casparie
Maartje van Amersfoort
Het kernteam
Het kernteam is het aanspreekpunt voor trainers en opdrachtgevers. Het kernteam zet samen met trainers en opdrachtgevers nieuwe programma’s op én zorgt voor de scholing binnen het team.
Monique Verkerk
Marijn Vissers
Bram Martens
Maartje van Amersfoort
Het bestuur
Het bestuur ondersteunt de trainers en het kernteam met kennis en kunde. Zij bepalen samen met het kernteam de doelstellingen op korte en langere termijn en sturen waar nodig bij.