Improviserend lesgeven is een onderwijsstijl waarbij reageren op de dynamiek van de klas centraal staat. In deze blog lees je daar meer over. Deze workshop is speciaal ontworpen voor docenten die het leerproces willen optimaliseren, hun zelfvertrouwen om flexibel en de creativiteit in hun les willen vergroten.
Doelgroep:
Docenten van alle onderwijsniveaus en vakgebieden – van basisonderwijs tot hoger onderwijs. Zowel voor ervaren docenten op zoek naar frisse methoden als voor starters die hun zelfvertrouwen willen opbouwen.
Programma:
Na een korte kennismaking introduceren we de basisprincipes van improvisatie. De focus ligt op het herkennen en reageren op groepsdynamiek en het gebruik van speelse methoden uit het improvisatietheater, zoals “ja én” in plaats van “ja maar”. Docenten oefenen met groepsopdrachten en krijgen praktische werkvormen, zoals energizers en samenwerkingsopdrachten, die ze direct in hun lessen kunnen toepassen.
Resultaten:
- Het is een leuke manier om te werken aan de verbinding binnen het team;
- Docenten leren nieuwe werkvormen die ze direct in hun klas in te zetten;
- Docenten denken na over hoe zij de waarden van improvisatie kunnen inzetten in hun lespraktijk en ontwikkelen hun ambacht.
Duur en praktische zaken:
De workshop kan variëren van minimaal 1 uur tot een uitgebreide training van meerdere dagdelen, afhankelijk van jullie behoeften. De workshop kan zowel in-house als op een locatie buiten school worden georganiseerd.