TaalTheater voor ISK: Versterk spreekdurf en taalvaardigheid

ImproBattle TaalTheater zijn interactieve theaterlessen speciaal ontwikkeld voor Internationale Schakelklassen (ISK) in het voortgezet onderwijs en MBO. Deze workshops helpen leerlingen niet alleen om hun taalvaardigheden te verbeteren, maar ook om hun zelfvertrouwen te vergroten en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Door middel van creatieve en speelse oefeningen werken leerlingen aan hun Nederlands, waarbij spreekdurf centraal staat en taalbarrières worden doorbroken in een veilige en ontspannen omgeving. TaalTheater kan op verschillende manieren worden aangeboden: als eenmalige workshop, projectweek, terugkerende lessen of als onderdeel van een zomerschoolprogramma. Hierdoor kunnen we inspelen op de specifieke behoeften van de school en leerlingen.

Voor wie?

TaalTheater is gericht op ISK-leerlingen in het VO en MBO die hun Nederlandse taalvaardigheid willen verbeteren en meer zelfvertrouwen willen krijgen in het spreken van Nederlands. Deze training kan worden ingezet door ISK-scholen die werken aan de taalverwerving en integratie van nieuwkomers. We bieden een veilige en inclusieve leeromgeving waarin leerlingen taal kunnen oefenen zonder angst voor fouten. Daarnaast bieden we ook themalessen aan die behoren bij de Module Taalcompleet, zodat leerlingen gericht kunnen oefenen met relevante onderwerpen. Thema’s die al uitgewerkt zijn, zijn: bij de dokter, kleding, reizen en vrije tijd.

Wat leer je?

Met improvisatietheater werken leerlingen aan:

  • Spreekvaardigheid verbeteren: Door actieve deelname aan improvisaties leren leerlingen Nederlands te gebruiken in alledaagse situaties, waardoor hun spreekvaardigheid verbetert.
  • Spreekdurf opbouwen: Leren spreken zonder angst en fouten durven maken. De nadruk ligt op spontaan reageren, waardoor leerlingen meer vertrouwen krijgen in hun taalgebruik.
  • Positieve samenwerking: Door samen te werken in verschillende rollen en situaties leren leerlingen elkaar te ondersteunen en zich comfortabel te voelen in een groep, wat de sociale cohesie bevordert.
  • Omgaan met fouten: Improvisatie moedigt leerlingen aan om fouten te omarmen als leermomenten, wat bijdraagt aan een positieve leerhouding.
  • Zelfvertrouwen ontwikkelen: Door successen te ervaren en zich vrij uit te drukken, groeit het zelfvertrouwen van de leerlingen, zowel in hun taalvaardigheid als in hun sociale interacties.

Hoe ziet de workshop eruit?

De workshop bestaat uit interactieve en creatieve oefeningen gericht op taalgebruik, expressie en samenwerking. Elke sessie begint met een warming-up om de leerlingen op hun gemak te stellen en hun creativiteit te stimuleren. Vervolgens doen ze improvisatie-oefeningen waarin ze werken aan spreekvaardigheid en spontaniteit. De nadruk ligt op plezier, fouten durven maken en samenwerken. De sessie eindigt met een reflectiemoment waarin leerlingen terugkijken op wat ze hebben geleerd en hoe ze dit kunnen toepassen in hun dagelijks leven.

Resultaten

Na afloop van de workshop voelen leerlingen zich zekerder in het gebruik van de Nederlandse taal. Ze durven meer te spreken, maken makkelijker contact met anderen en ervaren minder angst om fouten te maken. Dit vergroot hun participatie in de klas en daarbuiten. De workshop helpt hen niet alleen met taalverwerving, maar ook met het ontwikkelen van sociale vaardigheden die bijdragen aan hun integratie en zelfvertrouwen. Docenten zien hun leerlingen actiever deelnemen aan klassikale gesprekken en ervaren een positievere groepsdynamiek door de training.

TaalTheater biedt niet alleen voordelen voor de leerlingen, maar verrijkt ook de lessen van ISK-docenten en ondersteunt hen in hun onderwijspraktijk. Docenten zien hun leerlingen actiever deelnemen aan klassikale gesprekken en ervaren een positievere groepsdynamiek door de training. De workshop helpt leerlingen om hun spreekdurf en taalvaardigheid in een veilige omgeving te ontwikkelen, waardoor ze beter voorbereid zijn op reguliere lessen. Daarnaast biedt de deelname van de mentor of begeleider aan de workshop waardevolle inzichten in hoe leerlingen reageren in nieuwe situaties, waardoor ze hen beter kunnen begeleiden en coachen in hun verdere leerproces.

Praktische informatie

Er zijn verschillende mogelijkheden: een losse eenmalige workshop als energizer of voor groepsbinding, een projectweek TaalTheater, wekelijkse lessen die terugkeren, of deelname aan een zomerschoolprogramma. Neem contact met ons op om de verschillende opties te bespreken.

Ben je op zoek naar een workshop die de toolbox van docenten vergroot? We hebben ook een workshop TaalTheater voor docenten waarbij we allerlei leuke en bruikbare oefeningen leren aan het docententeam dat daarna zelf aan de slag kan gaan met theateroefeningen in de taalles,