ImproBattle bij Learn2Work: over hoe fouten maken voor plezier zorgt

Het was een goed georganiseerde chaos. De gezellige sfeer was aanstekelijk en zorgde ervoor dat ik me beter ging voelen… Die opdracht in de kring en dat je applaus kreeg als jij de enige was. Dat gaf mij een goed gevoel. Voor jou is het heel normaal, maar dat is het niet voor anderen,” aldus Leo.

Leo heeft het hier over één van de spelvormen, die we tijdens de eerste les doen om elkaar beter te leren kennen en het ijs te breken: “Ik zoek mensen die net als ik…” Alle deelnemers zitten in een kring. De trainer begint in het midden en vertelt iets over zichzelf aan de groep. Wanneer dit ook voor een van de deelnemers geldt, staan zij op en zoeken een andere stoel in de kring. De trainer probeert op een lege stoel te gaan zitten, waardoor een van de deelnemers in het midden komt te staan. Iedereen probeert natuurlijk steeds zo snel mogelijk een stoel te bemachtigen. Spanning en hilariteit! En tegelijkertijd ontdek je overeenkomsten, kom je meer te weten over de anderen en vertel je en passant over jezelf.

Sinds oktober 2022 geeft ImproBattle les aan de studenten van Learn2Work in Almere.

Learn2Work is een traject voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij worden gedurende dit traject ondersteund en geactiveerd om terug te keren op de arbeidsmarkt óf om weer deel te nemen aan scholing zodat zij een startkwalificatie halen, om zo hun kansen op de arbeidsmarkt langdurig te verbeteren. Behalve de structuur en routine van het naar school gaan en vakken als Nederlands en rekenen, is het belangrijk dat jongeren werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Daar wordt veel aandacht aan besteed tijdens het traject, onder andere tijdens de ImproBattle lessen.

Tanisha, student Social Work, loopt stage bij Learn2Work. Zij is iedere ImproBattle les aanwezig en doet mee met alle spelvormen en oefeningen. Ze vertelt dat jongeren die deelnemen aan dit traject graag weer terug willen naar school of werk, maar door een gebrek aan sociale vaardigheden niet kunnen. Daarom is ImproBattle zo waardevol voor deze groep jongeren.

ImproBattle zorgt voor meer zelfvertrouwen en veerkracht. Jongeren werken tijdens de ImproBattle lessen aan verschillende sociaal-emotionele vaardigheden, zoals jezelf laten zien en horen, samenwerken, omgaan met emoties van jezelf en de ander, fouten durven maken, omgaan met problemen en uitdagingen, en het vermogen je in te leven in een ander. Dit doen we door gebruik te maken van verschillende spelvormen en interactieve oefeningen uit het improvisatietheater, die zowel leerzaam als hilarisch zijn. Leren gaat het beste als je je veilig voelt en er plezier in hebt. 

Leo is een van de jongeren die meedeed aan de reeks van 8 ImproBattle lessen in het voorjaar van 2024. Leo was elke les aanwezig en deed altijd heel actief mee aan alle opdrachten. “Ook al zat ik niet lekker in mijn vel, aan het einde van de les ging ik altijd vrolijk en met meer energie naar huis. Mijn gevoel mocht er zijn. Dat was heel fijn.” Leo vertelt dat er een gezellige sfeer hing tijdens de ImproBattle lessen. Die sfeer was aanstekelijk en maakte dat Leo zich beter ging voelen.

Tijdens de lessen heeft Leo geleerd emoties bij zichzelf en bij anderen beter te herkennen. De opdracht ‘Groenteboer’, waarbij de klant met een bepaalde emotie een kilo tomaten komt kopen die de groenteboer probeert te herkennen en kopiëren, heeft hierbij geholpen. Het gaf de gelegenheid om zelf verschillende emoties te spelen, maar ook om te zien hoe anderen emoties interpreteren en laten zien. Laatst had Leo een conflict met haar broer. Leo herkende bij zichzelf dat zij zich boos voelde en dat het beter was om even weg te gaan. Voorheen escaleerden dergelijke conflicten vaak.

Alex heeft ook bijna alle lessen gevolgd. Alex voelt zich iets socialer door de lessen. Hij vindt het tegenwoordig makkelijker om met mensen te praten. Hij merkt ook dat vloeiend praten hem beter afgaat. Alex vertelt dat dit komt door de groepsactiviteiten die we hebben gedaan; vooral die waarbij je moet praten en met elkaar contact maakt, zoals de ‘Namenwissel’, waarbij je steeds naar mensen toeloopt en jezelf voorstelt.

De Whiskeymixer zorgde voor complete chaos. Het gaat de hele tijd mis. Dat vond ik geinig, en je ontdekt dat iedereen fouten maakt. Iedereen kan gek doen en fouten maken is prima. Daardoor ervaar ik nu minder schaamte als ik iets fout zeg; ik corrigeer mezelf gewoon,” vertelt Alex.

Tanisha merkt hoezeer de jongeren zich veilig en op hun gemak voelen. Jongeren durven uit hun comfortzone te gaan, maar ook hun grenzen aan te geven wanneer ze iets niet willen doen. Er heerst een sfeer van veiligheid en vertrouwen door de luchtige manier van omgaan met de jongeren door de trainer, het voorbereiden van de deelnemers op wat er tijdens de les ging gebeuren, de aanwezigheid en actieve deelname van Learn2Work stagiaires, de warming up spellen en de laagdrempelige werkvormen die luchtig en grappig zijn.

Ook voor haar als begeleider is ImproBattle heel waardevol. Het helpt haar bij het geven van de juiste begeleiding aan de jongeren. De lessen geven haar meer inzicht in de jongeren; je ziet ze vaak van een andere kant. “Ik heb hen dingen zien doen, die ik niet dagelijks zie. Ze verbaasden mij,” zegt Tanisha.